Nowa normalność

The New Normal było hasłem przewodnim TEDx Kraków 2011. To, czy coś jest normalne, czy nie, możemy łatwo sprawdzić posługując się statystyką. Jeżeli nowa normalność ma wyglądać tak jak ta, o której wspomniałem pisząc o masowych oszustwach nauczycieli oceniających wyniki matury z języka polskiego w 2010 roku, to nie chcę w niej uczestniczyć. Chyba żaden z uczestników TEDx nie był normalny w podstawowym znaczeniu tego słowa — byli tam wizjonerzy, pasjonaci, myśliciele.

TEDxkrakow-97

Trine Hahnemann na TEDx Kraków 2011

Paskudny nałóg palenia tytoniu pozwolił mi się dowiedzieć się po co na prawdę przyjechała z Kopenhagi do Krakowa Trine Hahnemann.

Pozornie jej celem było zaprezentowanie jedzenia nordyckiego i nakarmienie uczestników konferencji. Napchany wyśmienitymi kanapkami wyszedłem na zewnątrz Mangghi by do świeżo wchłoniętej mieszaniny cukrów, tłuszczów, i białek dodać trochę nikotyny. Nie ja jeden — ten sam moment na zapalenie wybrali dwaj młodzi kucharze, którzy pomagali Trinie w przygotowywaniu lunchu. Nieszczęśnicy karani na wygnanie za sprawą zaburzenia biochemii łatwo nawiązują kontakty, więc już po chwili rozmawialiśmy. Trine występowała tuż przez lunchem i mówiła o swoim marzeniu, by każdy człowiek na świecie zjadał przynajmniej jeden porządny posiłek na dobę. Teraz miałem okazję ich wypytać jak się pracowało z nią i jej koleżanką. Chłopcy pracują na co dzień w krakowskich restauracjach z wyższej półki i mieli już do czynienia z różnymi ekspertami, którzy ich szkolili. Najbardziej niesamowite dla nich było traktowanie przez Dunki personelu przygotowującego lunch, traktowanie jak normalnych ludzi. Dziewczyny były fachowe, uprzejme, i ku zdziwieniu młodych ludzi nie zadzierały nosa i rządziły, lecz współpracowały, doradzały, pomagały. Trochę to odbiega od polskiego standardu, gdzie pracowników, szczególnie w takich branżach jak gastronomia, traktuje się jak bydło.

Na afterparty w Bombie zaczepiłem Trine i przytoczyłem rozmowę. Najpierw kazała powtórzyć historię swojej koleżance (na stronie TEDx Kraków nie mogłem znaleźć jej nazwiska), a potem uznała, że to nie jej wystąpienie i przygotowanie lunchu były najważniejszą rzeczą jaką zrobiła w Krakowie, lecz otworzenie młodym ludziom oczu, pokazanie, że mogą być traktowani porządnie.

Tagi: , ,

Tu możesz zostawić komentarz, ale może najpierw przeczytaj "zasady komentowania".

