Ograniczony rozum na drogach i magiczna liczba siedem

Wjeżdżając samochodem do Niderlandów widzi się coś takiego:

Jasne, proste, czytelne. Nie ma nic o ciężarówkach, pewnie dlatego, że ktoś kto jeździ ciężarówką jest profesjonalistą i musi wiedzieć jakie przepisy go obowiązują. Do niedawna wjeżdżając do Polski można było zobaczyć coś podobnego. Ale bycie zieloną wyspą Europy zobowiązuje i musiało dojść do pewnych zmian.

Zmiany te maja wiele przyczyn. Jakość polskich autostrad i dróg ekspresowych pozwala spokojnie rozwijać większe prędkości niż w pozostałych krajach Europy. Stan techniczny pojazdów tak bardzo podnosi bezpieczeństwo jazdy, że pozostawienie dawnych ograniczeń kłóciło się ze zdrowym rozsądkiem. Do tego należy jeszcze dodać rygorystyczne i wszechstronne szkolenie polskich kierowców, oraz fakt, że w ciemnościach nocy zdarza się o wiele mniej wypadków niż w ostrym świetle dnia.

Teraz wjeżdżający do Polski kierowca widzi coś takiego:

Dla kogoś, kto wjeżdża tylko na chwilę, jest to zbyt duża ilość informacji do zapamiętania — nawet tylko te dotyczące samochodów osobowych. Widocznie projektanci systemu nie słyszeli o magicznej liczbie siedem plus minus dwa. Liczba ta, znana też jako liczba Millera, odpowiada ilości informacji, na jednej skali, którą człowiek jest w stanie jednorazowo zapamiętać, na przykład cyfry czy słowa. Tak naprawdę liczba ta jest bliższa 5 niż 7, ale Millerowi chyba chodziło o efektowny tytuł.

Spora część tubylców i tak tego znaku nigdy nie zobaczy, bo nie jeżdżą za granicę. Dla nich nie ma to zresztą większego znaczenia — prędkość jazdy w Polsce nie ma wiele wspólnego z przepisami, za to dużo z indywidualną oceną sytuacji przez kierowcę. Nie dziwi więc fakt, że od chwili wprowadzenia nowych przepisów rośnie ilość wypadków. Pocieszający byłby fakt, że w wypadkach spada ilość rannych (artykuł na rmf24), ale to dzieje się tylko dlatego, że przy dużych prędkościach jest więcej zabitych. A jak to samo rmf24 informuje, specjaliści od polskich autostrad uważają, że nie są one dostosowane do tak dużych prędkości.

Na świecie zdarzają się sytuacje, kiedy prędkość maksymalna jest inna za dnia a inna w nocy. Tyle, że prędkość nocna jest niższa niż dzienna, jak widać na tym przykładzie z Teksasu:

Dla bardziej dociekliwych, tu lista ograniczeń prędkości w różnych krajach w Wikipedii.

Tagi: , , , ,

Tu możesz zostawić komentarz, ale może najpierw przeczytaj "zasady komentowania".

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


%d bloggers like this: