Niebezpieczne nieloty

Dzięki zderzeniom samolotów z ptakami można się wiele dowiedzieć i o jednych i o drugich. Sęp plamisty uważany jest za rekordzistę w wysokości lotu od czasu gdy osobnik zderzył się z samolotem lecącym nad Wybrzeżem Kości Słoniowej na wysokości 11 kilometrów n.p.m.

Pierwszą ofiarą śmiertelną zderzenia samolotu z ptakiem był amerykański lotnik Cal Rodgers (en), który zginął 3 kwietnia 1911 roku w Long Beach w Kalifornii. Jego samolot roztrzaskał się w oceanie przy plaży, niedaleko miejsca w którym kilka miesięcy wcześniej wylądował po pierwszym w historii przelocie przez kontynentalne Stany Zjednoczone.

Calbraith Rodgers i wrak jego samolotu (z Wikipedii)

Według jednego źródła (Wikipedia (en)) zderzył się z mewą, według innego (Wikipedia (en)) ze stadem bliżej nieokreślonych ptaków. Niewątpliwie jednak ptak czy ptaki były w locie.

Zwierzęta nielotne też stwarzają zagrożenie dla samolotów, najczęściej na lotniskach, choć czasem i w powietrzu. W sierpniu 2010 lądujący w Kongo samolot uległ katastrofie (en) około kilometra od lotniska. Jedyny ocalały pasażer zeznał, że pod koniec lotu przewożony w czyjejś torbie krokodyl wydostał się na swobodę. Pasażerów ogarnęła panika, a ich ucieczka w stronę kokpitu przesunęła środek ciężkości podchodzącego do lądowania samolotu. Pilot nie był w stanie odzyskać stabilność lotu. Sprawca zamieszania podobno również przeżył, jednak wkrótce został zabity maczetą.

O zderzeniach z lotnymi i nielotnymi zwierzętami można się wiele dowiedzieć z angielskiej Wikipedii. Zupełnie inną klasą zdarzeń są zderzenia ze zwierzętami, które już są martwe. Liczba wypadków spowodowanych zderzeniami z ptakami rosła wraz z rozwojem lotnictwa (szacuje się, że roczne straty na całym świecie mogą teraz sięgać 1,2 miliarda dolarów) i trzeba było znaleźć sposób testowania odporności samolotów. Pierwsze strzelanie martwymi kurczakami (en) do samolotów miało miejsce w latach 1950tych w Wielkiej Brytanii, a celem były silniki. W połowie lat 1960tych kanadyjska Rada Badań Naukowych (NRC) zbudowała swoje działo pneumatyczne, a celem były nie tylko silniki, ale szyby kokpitu, najbardziej narażone na uderzenie i najmniej wytrzymałe. Obecnie NRC dysponuje trzema działami, z których najdłuższe mierzy ponad 21 metrów i nadaje kurczakowi prędkość ponad 1,4 macha (około 1700 km/h). Więcej o działach NRC można się dowiedzieć tu (en).

Oczywiście internet nie byłby internetem gdyby nie pojawiały się takie historyjki:

Amerykańska Federalna Administracja Lotnicza (FAA) została poproszona przez swój brytyjski odpowiednik o pożyczenie cudownego urządzenia do testowania odporności samolotów na zderzenia z ptakami. FAA zgodziło się i wysłało swoje działo na stary kontynent. Anglicy załadowali i odpalili urządzenie. Wybrano niską prędkość, przy której kurczak mógł spowodować co najwyżej pęknięcie szyby. Ten jednak przedziurawił szybę, przebił drzwi kabiny pilotów i utknął dopiero w fotelach pierwszej klasy. Zdumieni eksperymentatorzy przesłali wszystkie rezultaty amerykańskim kolegom z prośbą o wyjaśnienie zdarzenia. Po tygodniu nadeszła odpowiedź: „Przed wystrzeleniem należy kurczaka rozmrozić”.

Niezawodny Snopes (en) dementuje tę legendę miejską, która była powtarzana jako autentyk w różnych publikacjach i przez różne osoby, nawet przez generała Wesleya Clarka.

Niektóre lotniska wydają się przejmować ptakami bardziej niż inne. Podkrakowski port lotniczy Balice, który ostatnio bije się nieskutecznie z dźwigiem używanym na budowie nieopodal lotniska, walczył jakiś czas temu (skutecznie) z gołębiami.

by AniaM

Na SoundCloud można wysłuchać wypowiedzi mieszkańca Morawicy, wsi przylegającej do lotniska, któremu kazano zniszczyć stado gołębi mięsnych rasy ryś polski, takich jak te tutaj przygotowane do schrupania. Hodowane od pokoleń gołębie nikomu nie przeszkadzały, nie zarekwirowali ich Niemcy w czasie II wojny światowej, nie zrobiła też tego Polska Ludowa. Wykończył je dopiero port lotniczy.

Tagi: , , , , ,

Tu możesz zostawić komentarz, ale może najpierw przeczytaj "zasady komentowania".

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


%d bloggers like this: