Lanie wody do tortellini

Ciekaw jestem, jak tortellini z mięsem firmy Arrighi smakują po przygotowaniu w różnych częściach Europy. Moje smakowały ledwo tak sobie, ale to pewnie dlatego, że najpierw przygotowywałem je w języku angielskim (pół litra wody) i w trakcie gotowania zobaczyłem, że jest jej jakby mało. Poświęciłem więc swe oczy (czcionka sześciopunktowa) i umysł (przypominając sobie wszystko co wiem o niektórych językach europejskich) i przestudiowałem instrukcje obsługi, a w szczególności informacje o sugerowanej ilości wody, które były ciekawie sprzeczne:

abondante aqua tiepida e salata
half a litre of […] salted water
quantité suffisante d’eau tiède et salée
ca 2-3 Lt. warmes Salzwassser
abundante agua tibia con sal
do osolonej i wrzącej wody

Tylko Niemcy i Anglicy dowiadują się rzeczowo, choć sprzecznie, ile wody potrzeba do ugotowania 250 g tortellini z mięsem (w którym, jak wynika z obliczeń, jest 9,75 g wołowiny), choć do końca nie jestem pewien, jak traktować skrót „Lt.”. Czyżby urtwórcy (tnl*) norm nie trzymali się układu SI? Włosi i Hiszpanie leją obficie, Francuzi wystarczająco, a Polacy na oko. Wynika z tego, że najbardziej zieloni są Anglicy, bo „half a litre” nie jest ani abondante, ani nawet sufissante.

Jak widać jednak na przykład tu (en), zieloni na świecie podchodzą do sprawy poważnie i tłumaczą, że bardzo trudno jest rozróżnić pastę gotowaną przez wrzucenie do olbrzymiej ilości wody od tej wkładanej do małej ilości zimnej. I jak zwykle to zieloni, a nie konserwatyści, najlepiej dbają o konserwowanie świata.

*tnl – to nie literówka

Tagi: , , ,

Tu możesz zostawić komentarz, ale może najpierw przeczytaj "zasady komentowania".

