Wielkie porażki

Kolejna wizyta w taniej książce na Brackiej trochę się przedłużyła, bo nie od razu dało się odnaleźć potrzebny mi tytuł. Tytuł, jak często, tragicznie przetłumaczony. Książka C.E. Wood’a Mud: A Military History po polsku występuje jako Wielkie porażki militarne. Nie wiem co skłoniło mnie do zaglądnięcia do niej kilka miesięcy temu. Nie jest ona zbyt atrakcyjna na pierwszy rzut oka. Na szczęście stare nawyki kazały mi sprawdzić tytuł oryginału, a ten zaintrygował na tyle, by dotrzeć do spisu treści. Jak można nie kupić książki, której prawie każdy rozdział zaczyna się od słowa „błoto”?

Autor przewertował ogromną ilość książek, artykułów i wywiadów – bibliografia zajmuje 17 stron. Przeczytawszy książkę mam wrażenie, że wiem już wszystko o wpływie błota na wojnę. Wiem czemu Niemcy przegrali na froncie wschodnim. Czego to ja nie wiem.

Amerykańscy wojskowi rozróżniają dwa podstawowe typy błota – typ A to błoto „bezdenne”, typ B to każde inne. Typ A jest jeden, typ B ma masę podtypów.
W niektórych krajach istnieją dwie dodatkowe pory roku – wiosenna i jesienna rasputica. Przeczytawszy te niecałe dwieście stron zrozumiałem, dlaczego F.M. von Senger und Etterlin uważał, że Błoto to największy wróg dywizji pancernej. Z wyjazdem na wieś poczekam do zimy.

Tagi: , , , ,

Tu możesz zostawić komentarz, ale może najpierw przeczytaj "zasady komentowania".

